با انجام عمل Port forwarding شما می توانید پورت های خاصی را درون شبکه خانگی یا کاری خود باز کنید، چرا که این پورت ها اغلب توسط روتر(router) بسته شده و اجازه دسترسی به اینترنت را نمی دهند.

باز کردن پورت های خاص به شما اجازه می دهد تا از بازی ها، سرورها، کلاینت بیت تورنت و دیگر نرم افزار هایی که برای اجرا شدن به پورت های خاص نیاز دارند را اجرا کنید.

برای دیدن آموزش باز کردن پورت به ادامه مطلب مراجعه نمایید

1 - آدرس IP روتر (مودم) خود را در نوار آدرس یک مرورگر وارد کنید.
با انجام این کار صفحه تنظیمات روتر شما باز می شود. این آدرس در اکثر روتر ها یکی از این موارد است: 192.168.0.1، 192.168.1.1، 192.168.2.1 . همچنین برای پیدا کردن این آدرس می توانید از دفترچه راهنمای روتر (مودم) خود استفاده کنید یا از دستور العمل زیر استفاده کنید:


2 - وارد کردن نام کاربری و رمز عبور.
 اگر قبلا تنظیمات امنیتی روتر خود را انجام داده اید، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. و در غیر اینصورت از دستورالعمل زیر که چند راه پیش فرض لاگین شدن را نشان می دهد استفاده کنید:
  • در روتر های TP-link و Linksys برای نام کاربری و رمز عبورadmin را وارد کنید.
  • در روتر های Netgear برای نام کاربری admin و برای رمز عبورpassword را وارد کنید.
  • در سایر روتر ها قسمت نام کاربری را خالی گذاشته و برای رمز عبور password را وارد کنید.
  • همچنین شما می توانید برای پیدا کردن نام کاربری و رمز عبور پیش فرض مودم خود به سایت RouterPasswords.com مراجعه کنید.
  • اگر نام کاربری و رمز عبور خود را فراموش کرده اید، می توانید با فشار دادن دکمه reset روی مودم خود تنظیمات را به حالت پیش فرض برگردانید.

3 - پیدا کردن بخش Port Forwarding.
 این کار برای هر روتر متفاوت است. مودم های معروف معمولا این بخش را با نام های: Port Forwarding، Applications، Gaming و Virtual Servers نام گذاری کرده اند. اگر شما نتوانستید یکی از آن ها یا چیزی شبیه به آن را پیدا کنید بخش Advanced Settings را امتحان کرده و به دنبال Port Forwarding یا QoS بگردید.

 4 - یافتن و استفاده مقادیر پیش فرض.

بسیاری از روتر ها دارای یک منوی باز شونده شامل تنظیمات پیش فرض برای نرم افزار های معروف هستند. اگر شما نیازمندید تا یکی از پورت ها را برای یکی از این نرم افزار ها باز کنید، از لیست باز شده نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید.


5 - ایجاد مقادیر سفارشی.
در صورتی که نرم افزار مورد نظر شما در لیست وجود نداشت، شما ناچارید تا یک port forwarding سفارشی ایجاد کنید. هر روتری برای انجام این کار دارای روش های نسبتا متفاوتی است، اگر چه اطلاعات مورد نیاز برای همه آن ها تقریبا مشابه است.
  • یک نام برای سرویس مورد نظر. نامی مرتبط با برنامه مورد نظر وارد کنید تا در دفعات بعد بدانید این سرویس برای کدام نرم افزار ایجاد شده است.
  • انتخاب نوع سرویس. در این قسمت می توانید گزینه TCP، UDP یا هر دو را انتخاب کنید. نوع سرویس به برنامه ای که قصد باز کردن پورت برای آن را دارید، بستگی دارد. اگر نمی دانید باید دقیقا  از کدام استفاده کنید گزینه TCP/UPD را انتخاب کنید.
  • وارد کردن پورت مورد نظر برای استفاده. اگر فقط می خواهید یک پورت را باز کنید در هر دو قسمت Start و End آن را به صورت یکسان وارد کنید. اگر می خواهید یک محدوده از پورت ها را با هم باز کنید، پورت اول را در Start و پورت آخر را در End وارد کنید. برای مثال 3784 را در Start و 3788 را در End وارد نمایید.
  • انتخاب آدرس IP خصوصی یا داخلی برای پورت. این آدرس IP در واقع همان آدرس IP کامپیوتری است که می خواهید نرم افزار مورد نظر را روی آن اجرا کنید.
6 - ذخیره تغییرات اعمال شده.
برای ذخیره تغییرات روی Apply یا Save کلیک کنید. ممکن است برای اعمال تغییرات مجبور باشید یکبار روتر خود را مجددا راه اندازی کنید.


توجه:

-در صورتی که برای انجام این کار از لپ تاپ استفاده می کنید، هر زمانی که قصد استفاده از یک اتصال Wi-Fi خارج از خانه داشته باشید، باید تنظیمات را به حالت اتوماتیک برگردانید و برای استفاده مجدد از port forwarding آن را در حالت manual یا دستی قرار دهید. در غیر اینصورت امکان استفاده از اتصال Wi-Fi و اتصال به اینترنت را نخواهید داشت.

-به هیچ وجه تمامی پورت های روتر را باز نکنید چرا که باعث می شود هکر ها به رایانه شما دسترسی پیدا کنند.

-در صورتی که به مسائل امنیتی شبکه و رایانه اشراف ندارید، سرور خانگی ایجاد نکنید. هکر ها این سرور ها را شناسایی کرده و برای انجام اعمال مجرمانه از آن ها استفاده می کنند.

-همواره از نرم افزار آنتی ویروس، ضد بد افزار و فایروال استفاده کنید.

-در صورتی که مودم شما از رمز عبور پیش فرض استفاده می کند، برای جلوگیری از مشکلات امنیتی حتما آن را عوض کنید.

-اگر شما تمامی پورت ها را باز کرده اید، به هیچ وجه فایروال ویندوز را خاموش نکنید.

-در صورتی که یک سرور خانگی ایجاد کرده اید، جهت امکان دسترسی همیشگی به آن، نباید رایانه را خاموش و یا در حالت sleep قرار دهید. برای صرفه جویی در مصرف انرژی می توانید مانیتور را خاموش کنید.


همچنین می توانید فیلم آموزشی را از طریق لینک زیر دانلود نمایید


دریافت فیلم آموزشی
حجم: 4.12 مگابایت

موفق باشید